Шукати в цьому блозі

ІНДИВІДУАЛЬНИЙ ПЛАН РОЗВИТКУ ПРОФЕСІЙНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ ПЕДАГОГА


Тема: Блоки Дьєнеша як засіб інтелектуального розвитку дошкільників


Етап 1. Аналітико-теоретичний (2023–2024 н. р.)


Мета

  • Набути ґрунтовних теоретичних знань щодо концепції блоків Дьєнеша, пiдходів до інтелектуального розвитку дошкільників.
  • Проаналізувати наукові джерела та практичні дослідження стосовно методики застосування блоків Дьєнеша в дошкільній освіті.

Завдання

1. Вивчення основних теоретичних положень:

  • З’ясувати історію створення і розвиток методики блоків Дьєнеша.
  • Ознайомитися із психолого-педагогічними засадами ігрової діяльності та сенсорно-диференційованим підходом у дошкільному віці.

2. Аналіз сучасних досліджень:

  • Зібрати та опрацювати  статті (українських і зарубіжних) із фахових журналів за останні 10 років (2015–2025 рр.), які описують використання блоків Дьєнеша.
  • Систематизувати досвід успішних практик у дошкільних закладах (методики, кейси, дослідження результативності).

3.Оцінка власного рівня знань і потреб вихователя:

  • Провести самооцінювання компетентностей за критеріями використання дидактичних ігрових матеріалів у процесі інтелектуального розвитку.
  • Визначити «точки зростання».
 Форми роботи

  • Самостійне опрацювання літератури та наукових джерел (книги, дисертації, статті).
  • Участь у вебінарах/онлайн-курсах від провідних педагогічних платформ  з тематики сенсорного розвитку ігровими засобами.
  • Консультації з методистом і психологом дошкільного закладу — обговорення теоретичних аспектів та можливостей адаптації методики під конкретний колектив дітей.
  • Відвідування фахових семінарів/конференцій (онлайн/офлайн)з теми «Сенсорний розвиток дітей дошкільного віку"

Етап 2. Методичний  (2024–2025 н. р.)

 Мета

  • Створити та апробувати власні методичні напрацювання щодо впровадження блоків Дьєнеша у діяльність дошкільників.
  • Розробити дидактичні матеріали, сценарії занять, методичні рекомендації, дидактичні ігри для колег і власного використання.

Завдання

1. Розробка методичних документів:

  • Підготувати дидактичні ігри до занять за модулями ( «Вступ до блоків. Розпізнавання форм та кольорів», «Логічні послідовності», «Абстрактні операції»).
  • Скласти методичні рекомендації для батьків (домашні ігри, рекомендації щодо ігор із блоками в сім’ї).
2. Формування банку дидактичних ігор і вправ:

  • Зібрати не менше 15 дидактичних та ігрових завдань із блоками Дьєнеша, що відповідають віковим особливостям (3–6 років).
  • Описати методичні вказівки: мета, матеріал, хід гри.
3.Підготовка презентацій та навчальних матеріалів:

  • Створити мультимедійні презентації або інтерактивні стенди (за допомогою PowerPoint, Canva або схожих інструментів) про можливості сенсорного й інтелектуального розвитку з блоками Дьєнеша.
  • Розробити брошуру/інструктаж для колег — «Як працювати з блоками Дьєнеша в групі».

Форми роботи

  • Круглі столи  (в закладі або місті): представлення власних розробок, збір зворотного зв’язку від колег.
  • Воркшопи для колективу: проведення майстер-класів із демонстрацією занять із блоками.
  • Співпраця з батьками: проведення інформаційних зустрічей, «відкритих занять» або Днів відкритих дверей, де батьки спостерігають за роботою дітей із блоками.
  • Онлайн-платформа для обміну матеріалами (наприклад, Google Classroom або закрита група у Viber/Telegram): регулярне оновлення каталогу дидактичних ігор, обговорення питань щодо методики.
  • Підписка й участь у спеціалізованих журналах/спільнотах (на кшталт «Дошкільний вихователь України»), де публікуються нові методики сенсорного розвитку.

Етап 3. Практичний  2025–2027 н. р.

Мета
  • Безпосереднє впровадження блоків Дьєнеша в освітній процес дошкільного закладу.
  • Проведення експериментальної роботи з метою визначення ефективності методики в умовах конкретного закладу та групи дітей.
  • Накопичення практичного досвіду й коригування методичних напрацювань.

Завдання

1.Організація навчально-ігрового середовища:

  • Оснастити групу  наборами блоків Дьєнеша.
  • Забезпечити сприятливий простір: рівень освітлення, килими чи тумби для експериментування, полички для розміщення матеріалів.

2. Проведення занять за розробленими іграми:

  • Організувати регулярні заняття упродовж двох років.
  •  Забезпечити поступове ускладнення завдань: від диференціації форм і кольорів до створення абстрактних схем і логічних послідовностей.
3. Моніторинг та фіксація результатів:

  • Вести "реєстр спостережень" (психологічні тести на рівень інтелектуального розвитку, корекція плану).
  • Проводити "піврічні узагальнення" (аналізувати, які завдання діти виконують успішно, які викликають складнощі).
4. Корекція методики й корегуюча робота:

  • На основі зібраних даних вдосконалювати ігри, додавати нові вправи, змінювати темп і формат занять.
  • Залучати  студентів-практикантів для розширення досвіду і порівняння різних підходів.

Форми роботи

  • Експериментальні заняття у групі з дітьми (запрошення методистів/педагогів-менторів для супроводу та зворотного зв’язку).
  • Спостереження за педагогами-колегами: обмін досвідом із вихователями, які також використовують блоки Дьєнеша в інших групах.
  • Проведення майстер-класів для колег у межах  ЗДО, міста.
  • Використання мультимедійних засобів фіксації   (фото- та відеозаписи занять) для подальшого аналізу й обговорення.

Етап 4. Підсумковий  2027–2028 н.р.


Мета:

  • Оцінити загальні результати впровадження методики блоків Дьєнеша в дошкільному закладі.
  • Поширити кращі практики серед колег, батьків, фахової спільноти.
  • Систематизувати власні досягнення та окреслити перспективи подальшого розвитку.

Завдання

1. Узагальнення результатів експериментальної роботи:

  • Провести порівняльний аналіз: результати до початку експерименту та після двох років практики (з урахуванням середнього віку дітей, динаміки тестів тощо).

2. Виступи та публікації:

  • Підготувати  методичний посібник («Методика застосування блоків Дьєнеша в умовах ЗДО) для фахового журналу або конкурсу.
  • Провести відкритий семінар/майстер-клас для колег, де представити результати та рекомендації.

Форми роботи

  • Підготовка та проведення педагогічної конференції** (внутрішньозакладної) із презентацією результатів тематичного проєкту.
  • Публікація методичних матеріалів (посібників, статей) у друкованих/онлайн-виданнях.
  • Захист власного портфоліо (на рівні методичного об’єднання або атестаційної комісії), яке містить: аналітичні звіти, фотографії, відео, відгуки колег і батьків.
  • Індивідуальні консультації (співпраця з молодими вихователями, наставництво) — передача накопиченого досвіду.

Немає коментарів:

Дописати коментар