Тема: Блоки Дьєнеша як засіб інтелектуального розвитку дошкільників
Етап 1. Аналітико-теоретичний (2023–2024 н. р.)
Мета
- Набути ґрунтовних теоретичних знань щодо концепції блоків Дьєнеша, пiдходів до інтелектуального розвитку дошкільників.
- Проаналізувати наукові джерела та практичні дослідження стосовно методики застосування блоків Дьєнеша в дошкільній освіті.
Завдання
1. Вивчення основних теоретичних положень:
- З’ясувати історію створення і розвиток методики блоків Дьєнеша.
- Ознайомитися із психолого-педагогічними засадами ігрової діяльності та сенсорно-диференційованим підходом у дошкільному віці.
2. Аналіз сучасних досліджень:
- Зібрати та опрацювати статті (українських і зарубіжних) із фахових журналів за останні 10 років (2015–2025 рр.), які описують використання блоків Дьєнеша.
- Систематизувати досвід успішних практик у дошкільних закладах (методики, кейси, дослідження результативності).
3.Оцінка власного рівня знань і потреб вихователя:
- Провести самооцінювання компетентностей за критеріями використання дидактичних ігрових матеріалів у процесі інтелектуального розвитку.
- Визначити «точки зростання».
Форми роботи
- Самостійне опрацювання літератури та наукових джерел (книги, дисертації, статті).
- Участь у вебінарах/онлайн-курсах від провідних педагогічних платформ з тематики сенсорного розвитку ігровими засобами.
- Консультації з методистом і психологом дошкільного закладу — обговорення теоретичних аспектів та можливостей адаптації методики під конкретний колектив дітей.
- Відвідування фахових семінарів/конференцій (онлайн/офлайн)з теми «Сенсорний розвиток дітей дошкільного віку"
Етап 2. Методичний (2024–2025 н. р.)
Мета
- Створити та апробувати власні методичні напрацювання щодо впровадження блоків Дьєнеша у діяльність дошкільників.
- Розробити дидактичні матеріали, сценарії занять, методичні рекомендації, дидактичні ігри для колег і власного використання.
Завдання
1. Розробка методичних документів:
- Підготувати дидактичні ігри до занять за модулями ( «Вступ до блоків. Розпізнавання форм та кольорів», «Логічні послідовності», «Абстрактні операції»).
- Скласти методичні рекомендації для батьків (домашні ігри, рекомендації щодо ігор із блоками в сім’ї).
2. Формування банку дидактичних ігор і вправ:
- Зібрати не менше 15 дидактичних та ігрових завдань із блоками Дьєнеша, що відповідають віковим особливостям (3–6 років).
- Описати методичні вказівки: мета, матеріал, хід гри.
3.Підготовка презентацій та навчальних матеріалів:
- Створити мультимедійні презентації або інтерактивні стенди (за допомогою PowerPoint, Canva або схожих інструментів) про можливості сенсорного й інтелектуального розвитку з блоками Дьєнеша.
- Розробити брошуру/інструктаж для колег — «Як працювати з блоками Дьєнеша в групі».
Форми роботи
- Круглі столи (в закладі або місті): представлення власних розробок, збір зворотного зв’язку від колег.
- Воркшопи для колективу: проведення майстер-класів із демонстрацією занять із блоками.
- Співпраця з батьками: проведення інформаційних зустрічей, «відкритих занять» або Днів відкритих дверей, де батьки спостерігають за роботою дітей із блоками.
- Онлайн-платформа для обміну матеріалами (наприклад, Google Classroom або закрита група у Viber/Telegram): регулярне оновлення каталогу дидактичних ігор, обговорення питань щодо методики.
- Підписка й участь у спеціалізованих журналах/спільнотах (на кшталт «Дошкільний вихователь України»), де публікуються нові методики сенсорного розвитку.
Етап 3. Практичний 2025–2027 н. р.
Мета
- Безпосереднє впровадження блоків Дьєнеша в освітній процес дошкільного закладу.
- Проведення експериментальної роботи з метою визначення ефективності методики в умовах конкретного закладу та групи дітей.
- Накопичення практичного досвіду й коригування методичних напрацювань.
Завдання
1.Організація навчально-ігрового середовища:
- Оснастити групу наборами блоків Дьєнеша.
- Забезпечити сприятливий простір: рівень освітлення, килими чи тумби для експериментування, полички для розміщення матеріалів.
2. Проведення занять за розробленими іграми:
- Організувати регулярні заняття упродовж двох років.
- Забезпечити поступове ускладнення завдань: від диференціації форм і кольорів до створення абстрактних схем і логічних послідовностей.
3. Моніторинг та фіксація результатів:
- Вести "реєстр спостережень" (психологічні тести на рівень інтелектуального розвитку, корекція плану).
- Проводити "піврічні узагальнення" (аналізувати, які завдання діти виконують успішно, які викликають складнощі).
4. Корекція методики й корегуюча робота:
- На основі зібраних даних вдосконалювати ігри, додавати нові вправи, змінювати темп і формат занять.
- Залучати студентів-практикантів для розширення досвіду і порівняння різних підходів.
Форми роботи
- Експериментальні заняття у групі з дітьми (запрошення методистів/педагогів-менторів для супроводу та зворотного зв’язку).
- Спостереження за педагогами-колегами: обмін досвідом із вихователями, які також використовують блоки Дьєнеша в інших групах.
- Проведення майстер-класів для колег у межах ЗДО, міста.
- Використання мультимедійних засобів фіксації (фото- та відеозаписи занять) для подальшого аналізу й обговорення.
Етап 4. Підсумковий 2027–2028 н.р.
Мета:
- Оцінити загальні результати впровадження методики блоків Дьєнеша в дошкільному закладі.
- Поширити кращі практики серед колег, батьків, фахової спільноти.
- Систематизувати власні досягнення та окреслити перспективи подальшого розвитку.
Завдання
1. Узагальнення результатів експериментальної роботи:
- Провести порівняльний аналіз: результати до початку експерименту та після двох років практики (з урахуванням середнього віку дітей, динаміки тестів тощо).
2. Виступи та публікації:
- Підготувати методичний посібник («Методика застосування блоків Дьєнеша в умовах ЗДО) для фахового журналу або конкурсу.
- Провести відкритий семінар/майстер-клас для колег, де представити результати та рекомендації.
Форми роботи
- Підготовка та проведення педагогічної конференції** (внутрішньозакладної) із презентацією результатів тематичного проєкту.
- Публікація методичних матеріалів (посібників, статей) у друкованих/онлайн-виданнях.
- Захист власного портфоліо (на рівні методичного об’єднання або атестаційної комісії), яке містить: аналітичні звіти, фотографії, відео, відгуки колег і батьків.
- Індивідуальні консультації (співпраця з молодими вихователями, наставництво) — передача накопиченого досвіду.
Немає коментарів:
Дописати коментар